fbpx

Sociale media in 2021: 10 do’s en don’t’s om je op weg te helpen

Amper 10 jaar na de massale toestroom van de Belgische bevolking naar Facebook en Instagram is sociale media niet meer weg te denken. Instagram handles uitwisselen neemt de plaats in van het klassieke nummers uitwisselen en mensen maken zich meer zorgen over de privacy van hun Facebook-profiel dan hun email-adres.

De constante veranderingen die sociale media teweeg brengt heeft niet alleen een impact op de consument, maar ook op bedrijven. Om als nieuw bedrijf een identiteit op te bouwen is sociale media een absolute noodzaak geworden. 

Door de steeds sterker wordende verzadiging van bedrijven op sociale media is het steeds moeilijker om er met kop en schouders bovenuit te steken. Daarom lijstten we hieronder 10 do’s en 10 don’ts op die jij kan toepassen om je bedrijf te doen groeien op sociale media.

10 SOCIALE MEDIA DO’S

  1. Video’s en foto’s, please!

Door een overaanbod aan posts op sociale media is het bijna onmogelijk om er met enkel tekst nog van tussenuit te springen. Daarom is het essentieel om video’s en foto’s te posten. Video’s hou je best onder de minuut, idealiter zelf onder de 50 seconden. De aandachtsspanne van de gemiddelde sociale mediagebruiker is quasi even kort als die van een goudvis, dus wil je je boodschap snel overgebracht hebben. Post je foto’s, zorg dan dat deze personen bevatten. Mensen voelen zich eerder geneigd een foto te (her)bekijken als er personen op staan, wat zorgt voor een betere inprenting van jouw foto in het geheugen van je profiel bezoekers.

2. Gebruik beschrijvingen van verschillende lengtes

Geen enkel social media platform is hetzelfde. Mensen scrollen sneller door hun Instagram feed dan op Facebook, waardoor je beschrijvingen bij je posts op Instagram korter moeten zijn dan op Facebook. Elk publiek heeft andere voorkeuren. Hou daarom goed in de gaten wat jouw publiek leuk vindt en wat ze niet leuk vinden. Zo kan je snel je posts optimaliseren en je pagina doen groeien.

3. Hou sociale media sociaal

Je hebt het vast al eens meegemaakt: je bent in een gesprek met een persoon maar krijgt er geen enkel woord tussen. Eenzijdige conversaties vervelen enorm snel en voor je het weet ben je je interesse in de andere persoon verloren. Dit is exact wat volgers van je pagina(s) doen als je hun aandacht niet erkent. Hoe kan je dit voorkomen? Simpel! Reageren mensen op je posts of stellen ze vragen? Ga de conversatie met hen aan. Stel vragen aan je publiek om hen meer te betrekken in wat je doet als bedrijf. Gaat de mate waarin je de conversatie aangaat met je publiek omhoog, stijgt ook de kans dat ze jou kiezen als hun partner voor de volgende keer dat ze op zoek zijn naar jouw diensten.

4. Post regelmatig, maar niet té vaak.

Hoe vaak moet je dan posten? Het korte antwoord hierop is ‘’zo vaak als je kan, zolang het maar kwalitatief en consistent is’’.

Het lange antwoord luidt als volgt:

Het is sterk aan te raden om uitsluitend posts van kwaliteit te posten dat zich aansluit bij jouw bedrijf en de mensen die jouw pagina volgen. Consistentie is de sleutel hier: post niet regelmatig en je zal snel vergeten worden. Post echter te vaak en mensen zullen zich storen aan hoe jouw content hun social media feed overneemt. Nu ben je waarschijnlijk gewoon op zoek naar een basis om te starten, en dat hebben we voor jou.

Facebook: minimaal 3 maal per week, maximaal 7 maal per week.

Instagram: minimaal 1 maal per dag, maximaal 3 maal per dag. 

Linekdin: minstens 2 maal per week, maximaal 5 maal per week.

Nogmaals: consistentie is de sleutel. 

5. Sociale media is een marathon, geen spurt

De kans dat de content die je op sociale media post ‘’viraal’’ gaat, is zeer klein. Er is hiervoor geen magische formule of strategie; je hebt hierover geen controle. Waar je echter wel controle over hebt is de beslissing om het op lange termijn aan te pakken. Consistent zijn, relevante content posten en de conversatie aangaan met je publiek vraagt veel tijd. Heeeel veel tijd. Daarom is het een marathon, geen spurt. 

6. Stel realistische doelen en verwachtingen – alleen zo schiet je raak

Haalbare doelen stellen zijn van essentieel belang om consistent te blijven in het onderhouden van je social media pagina’s, maar ook om steeds te zien waar je staat. Elke dag een aantal extra volgers vergaren is kleine groei, maar het is wel degelijk groei. Hoe meer je groeit, hoe meer data je kan verzamelen om inzichten te verkrijgen die deze groei helpen accelereren.

7. Maak posts specifiek voor je publiek of platform

Posts die schitteren op Instagram kunnen floppen op Facebook en omgekeerd. Bekijk daarom goed welk publiek op welk platform actief is en hoe je deze het best aanspreekt.

8. Denk na voor je post

Dat geweldige artikel dat je gelezen hebt over hoe gezond lopen kan zijn kan misschien interessant zijn voor je persoonlijke Facebook-profiel, maar tenzij je een sportwinkel uitbaat is dit waarschijnlijk niet zo interessant om op je bedrijfspagina te plaatsen. Plaats je content op social media, zorg er dan voor dat deze op dezelfde lijn ligt als de waarden en normen van je doelpubliek.

9. Deel verhalen op je bedrijfspagina’s

Toen Snapchat de verhalenfunctie introduceerde werd het meteen een laaiend succes. Facebook merkte dit snel op en probeerde Snapchat te kopen. Dit mislukte, dus zeiden ‘’OK, dan doe we het gewoon lekker zelf’’. Sindsdien is het mogelijk om verhalen te delen via Facebook, en studies tonen aan dat dit tot 15x meer betrokkenheid teweegbrengt dan normale posts. 

10. Neem eens kijkje bij de concurrentie

Om succesvol te worden op social media hoef je het warm water niet opnieuw uit te vinden. Inspiratie opdoen bij de concurrentie is daarom nooit een slecht idee. Hoe spreken ze hun volgers aan? Hoe vaak posten ze en hoe zien die posts eruit? Gebruik de inzichten dat je hierbij opdoet om zelf je eigen strategie op te bouwen en deze toe te passen.

10 SOCIALE MEDIA DON’TS

1. Ga niet helemaal los met hashtags

Het klinkt best logisch dat hoe meer hashtags je gebruikt, hoe meer mensen je bereikt met je posts. Dat is het echter niet. Vijf jaar geleden, toen Instagram net populair begon te worden kon dit misschien werken, maar nu niet meer. Het hashtagalgoritme van Instagram geraakt in de war en uiteindelijk blijft je bereik hetzelfde als zonder hashtags. Gebruik daarom relevante hashtags die écht passen bij je post. Zo kom je ook oprecht over en blijft je post ook gewoon ‘clean’. 

2. Wijk niet af van wat je wilt communiceren

Je hebt misschien al gezien dat bedrijven als Coolblue al eens grappig uit de hoek durven komen. Voor hen kan dit misschien werken, maar het kan riskant zijn. De ‘stem’ van je merk moet overeenkomen met je algemene doelstellingen: het beeld dat het merk uitdraagt en de behoeften van de doelgroep. Er is niks mis met het tonen van wat humor of het vermenselijken van een merk, maar het doel is om het te doen wanneer het gepast is en om de stem van je merk consistent te houden.

3. Maak geen spelfouten

We snappen het: je bent menselijk en mensen maken fouten. Maar probeer spellingsfouten echt te vermijden. Er zijn maar weinig dingen die de ogen van je volgers meer zullen doen rollen dan het lezen van een geweldige post die vol staat met spelfouten. Ook al lijken deze fouten klein, ze kunnen je credibiliteit snel omlaag halen. Check daarom steeds goed je spelling voor je op ‘publiceren’ klikt.

4. Niet luisteren naar wat je publiek te zeggen heeft op social media

Er bestaat een term genaamd ‘social listening’ en deze bestaat met een reden. We zullen er niet te diep op ingaan, maar waar het op neer komt is dat social listening enorm belangrijk is voor de betrokkenheid met je merk of pagina. Het helpt je om de conversatie aan te gaan met de bezoekers van je pagina. Op deze manier kan je ook te weten komen hoe je je beter kan onderscheiden van de concurrentie. In sectoren waar het moeilijk is om je concreet te onderscheiden van de concurrentie, kan het helpen om via de commentaren op de social media pagina’s van de concurrent te kijken naar wat zij niet goed doen, om hierop in te spelen.  

5. Voel je niet verplicht om te springen op alles wat hip is

Het gebruik van hippe topics om je expertise te delen, volgers erbij te betrekken en een mening te geven, is een eenvoudige manier om je publiek te vergroten en je merk te positioneren als een leider in de sector. 

Het gebruik van trending topics om expertise te delen, volgers te betrekken en een mening te geven, is een eenvoudige manier om het bereik van je publiek te vergroten en je merk te positioneren als een leider op dat gebied. Met platforms, zoals Twitter, waar trending topics per uur kunnen veranderen, kan het moeilijk zijn om te bepalen welke van deze topics zinvol zijn en welke niet. Maar tenzij het onderwerp of de hashtag helemaal in de smaak valt bij je  publiek en je er onderzoek naar hebt gedaan, laat je dit beter achterwege. Het toevoegen van hashtags of het deelnemen aan conversaties alleen om mee te gaan met de trend kan averechts werken en er zelfs voor zorgen dat je volgers verliest.

6. Probeer niet overal te zijn en alles te doen

Misschien heb je iemand dit al eens horen zeggen – “We moeten overal zijn, op alles. Ik wil dat onze content gezien wordt!” De waarheid is dat de meesten onder ons dit al eens hebben gehoord en hoewel het wordt gewaardeerd, moet het niet letterlijk worden genomen. Je focussen op meerdere kanalen tegelijk kan doet vaak meer kwaad dan goed. Zoals Confucius ooit zei: ‘’de man die twee konijnen achterna gaat, vangt er geen één”. Is jouw product of dienst bijvoorbeeld gericht op vrouwen tussen 13 en 20 jaar, is de kans klein dat je hen zal bereiken op een platform als Linkedin. Focus daarom je aandacht op de juiste platformen.

7. Vervang menselijke interactie niet door geautomatiseerde marketing

Automatisering in marketing is het geschenk dat blijft geven aan alle marketers. Het verlicht de last en maakt tijd vrij om aan andere projecten te werken. Blijf echter niet hangen in de valkuil om hier volledig op te vertrouwen. Geen enkel programma kan menselijke interactie volledig vervangen. Reageren op opmerkingen, berichten beantwoorden en écht luisteren naar de mening  dit vereist een speciale menselijke aanpak. Niemand praat graag met een robot aan de telefoon, waarom zou uw publiek dan met een robot willen praten op sociale media?

8. Vraag niet te veel van je volgers

Abonneer je op ons YouTube kanaal! Like deze post als je het eens bent! Ben je al geïrriteerd? Geweldig, wij ook. Door berichten als deze te plaatsen overweldig je je doelpubliek, wat potentiële volgers weg kan jagen. Focus je in de plaats hiervan op het maken van boeiende content waar je publiek zich mee bezig wil houden en geef ze niet het gevoel dat ze zich ermee bezig MOETEN houden.

9. Negeer vragen, opmerkingen en berichten van je volgers niet

Hoera, je hebt het gehaald! Je Instagram begint te stijgen in populariteit, je volgers stijgen dagelijks met honderden, mensen geven commentaar en taggen hun vrienden; je werk zit erop, toch? Nog net niet. Al die opmerkingen, vragen, berichten en meer die van je volgers komen, moeten een reactie krijgen. Wees niet het bedrijf dat zijn publiek negeert, want dan zal dat publiek op zoek gaan naar je concurrent, die wél de tijd neemt om te reageren. Sociale media is bedoeld als een tweerichtingsgesprek, niet als een eenrichtings megafoon.

10. Volgers kopen op het internet

Het kan aantrekkelijk klinken om volgers te kopen, maar dit is wellicht de allergrootste fout die je kan maken. Met gekochte volgers verliest je pagina zijn credibiliteit en zullen je volgers je pagina verlaten. Groei daarom je pagina via bovenvermelde tips en zorg zo voor organische, duurzame groei.

Aandacht aan alle KMO's🔈
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontdek hoe jij jouw onderneming kan digitaliseren in 5 stappen. Kijk nadien net zoals Judith hierboven, hoe jouw onderneming in volle toeren lanceert.