fbpx

SEO. Wat is het, waarom het nodig is voor je bedrijf en hoe jij dit zelf kan doen.

Of je nu een online of offline bedrijf runt, het is vandaag de dag essentieel om gevonden te worden door de juiste mensen om geen klanten te verliezen aan de concurrentie. Verschijnen op de juiste zoekresultatenpagina’s is hiervoor dan ook een van de meest kosteneffectieve manieren.

Door de steeds stijgende concurrentie is het jammer genoeg niet voldoende om gewoon op de eerste pagina te staan. Aangezien 75% van de gebruikers niet verder scrollt dan de eerste pagina van Google en 92% van de zoekers bedrijven kiest op de eerste pagina van de zoekresultaten, is het belangrijk om hoog te scoren in relevante zoekopdrachten.

En dan hebben we het nog niet eens over de trend die zich nu afspeelt in Amerika maar snel naar België zal komen: ruim 50% van de zoekopdrachten in 2020 gebeurden via spraak, waarbij Google enkel de hoogst gerangschikte websites weergeeft.

“Hoe kan je dan de aandacht krijgen van Google?”

SE-watte?

SEO staat voor zoekmachine optimalisatie. Het verwijst naar het gebruik van tactieken die de kwantiteit en kwaliteit van het zoekverkeer naar een website via zoekmachine resultaten te verhogen (dat wil zeggen, verkeer waarvoor je niks hoeft te betalen).

De meeste bedrijven gebruiken SEO strategieën om bezoekers aan te trekken die geïnteresseerd zijn in hun producten of diensten en een hoge intentie hebben om deze ook effectief aan te kopen. Maar hoe werkt dit precies?

Zoekmachines hebben crawlers (je kan het zien als spinnen die over websites kruipen), die informatie verzamelen op het internet. Deze gegevens worden gebruikt om een index voor elke website te maken. Slimme algoritmen bepalen op basis van deze indexen hoe relevant een website voor bepaalde zoekwoorden is.

Deze slimme algoritmen gebruiken een verscheidenheid van “signalen” om de kwaliteit en relevantie van de inhoud op elke webpagina te beoordelen (bv. hoe lang mensen op je website blijven, hoeveel % van de mensen direct weer wegklikken, …) die vervolgens wordt gebruikt om de rang van de pagina te bepalen in de zoekresultaten.

“Klinkt allemaal heel goed, maar wat is nu het voordeel van SEO?”

Er zijn er wel tientallen! Hieronder hebben we de belangrijkste voordelen van SEO opgesomd:

  • SEO is een heel kosteneffectieve marketing strategie die ervoor zorgt dat klanten jou kunnen vinden, niet omgekeerd. 
  • Met een goede SEO strategie sta je hoog in de zoekresultaten en verhoog je zo je kans om gevonden te worden door mensen die actief op zoek zijn naar jouw diensten of producten.
  • Verhoog je geloofwaardigheid, merkbekendheid en aantal website bezoekers
  • Verhoog de ratio van lead naar klant: leads die binnenkomen dankzij SEO zijn tot 14 keer meer geneigd om een aankoop te doen dan leads die binnenkomen dankzij advertenties.
  • Verbeter de gebruikerservaring van uw website: hoe beter je SEO strategie, hoe meer bezoekers je website krijgt en hoe meer data je over je website om deze te optimaliseren.

“Mijn website vanboven, zijn dat geen advertenties?”

Bijna! De websites die helemaal vanboven staan, zijn geadverteerde websites. Dit zijn er meestal een 3 à 4-tal. Hieronder een voorbeeld. Een beetje verder naar beneden beginnen de organische, dus niet-geadverteerde resultaten. 

Nu kan je je wel afvragen waarom je tijd en geld zou investeren in SEO als je gewoon advertenties kan laten draaien.

Duurzaamheid is hier the name of the game. Met online advertenties kan je snel een mooie duit verdienen, maar zodra je budget is opgesoupeerd, gaat je website zonder een goede SEO strategie snel terug omlaag in de zoekresultaten.

Bovendien is de kost per klik die je betaalt voor online advertenties vaak heel volatiel. Dit omdat deze kost beïnvloed wordt door tal van factoren die buiten jouw controle liggen. Om een continue geoptimaliseerd budget te hebben, zou je dus elke dag je advertentieaccount moeten bekijken. Tenzij je een fulltime marketing werknemer in je bedrijf hebt, is dit zeer moeilijk vol te houden.

SEO daarentegen heeft amper lopende kosten en is dus de betere optie voor op de lange termijn. Bovendien zijn mensen niet altijd even vertrouwend ten opzichte van advertenties. Tot wel 71% van de zoekers scrollen liever naar de eerste organische resultaten.

“Ok! Ik snap het. Hoe begin ik hier best aan?”

Zoekmachines zoals Google houden rekening met veel factoren bij het rangschikken van websites. Hieronder een aantal zaken die je kan doen om je rang te verbeteren:

  • De kwaliteit van je website inhoud: maak dat deze relevant en vlot leesbaar is.
  • Structuur en navigatie van de website: zorg ervoor dat je website vlot te navigeren is en een duidelijke, logische structuur heeft.
  • Betrokkenheid van de gebruiker: voorzie je website van voldoende afbeeldingen, knoppen en leuke elementen die je bezoekers aantrekken.
  • Zoek via Google Keyword Planner naar de zoekwoorden die mensen zouden kunnen ingeven om op jouw website terecht te komen, en zorg ervoor dat deze zoekwoorden zich op jouw website bevinden.
  • Zorg dat je website snel is: verwijder onnodige plug-ins en pas de kwaliteit van je afbeeldingen aan aan de grootte van je website.
  • Optimaliseer je website voor mobiele weergave.
  • Publiceer regelmatig relevante inhoud van hoge kwaliteit. Dit kunnen artikels, videos of nieuwe foto’s zijn.

Onthoud goed: SEO is net als sociale media een marathon, geen sprint.

SEO is een kosteneffectieve strategie om op lange termijn meer hoogwaardige bezoekers te krijgen, maar hoe snel u precies resultaten zult zien, hangt af van variabelen als concurrentie, de vraag naar uw producten en diensten, de hoeveelheid kwalitatieve links die leiden naar uw website en de kwaliteit van de inhoud van uw website.

”Hoe lang duurt het voor ik resultaten begin te zien van SEO?”​

Voor de meeste bedrijven duurt het daarom 6 tot 12 maanden om tastbare resultaten te bereiken van SEO. Dat is niet bijzonder snel, maar het goede nieuws is echter dat eens je ranking begint te stijgen en je meer verkeer naar je website genereert, je SEO-resultaten een sneeuwbaleffect ervaren en je ROI zal blijven toenemen.

Conclusie.

Hoe meer tijd je besteed aan SEO, hoe beter de resultaten op lange termijn. Houd je website netjes en up-to date met relevante inhoud, artikels en bekijk regelmatig de statistieken van je websitebezoekers. Hieruit kan je vaak interessante inzichten uit opdoen.

Aandacht aan alle KMO's🔈
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontdek hoe jij jouw onderneming kan digitaliseren in 5 stappen. Kijk nadien net zoals Judith hierboven, hoe jouw onderneming in volle toeren lanceert.